1992 yılında kurulan Sakarya Üniversitesi (SAÜ), Türkiye'deki kamu yükseköğretim kurumlarından biridir. SAÜ olarak yükseköğretimin işbirliği için bir güç olduğuna ve dünyaya önemli ekonomik, entelektüel ve kültürel katkı sağladığına inanıyoruz. Uluslararası işbirliğinin yükseköğretimdeki temel süreçlerin kalitesini artırması beklenene sonuçlar arasında yer almaktadır. Bu nedenle, yükseköğretimde uluslararasılaşma, yalnızca başlı başına bir amaç olarak değil, aynı zamanda öğretim ve araştırma sürecinin önemli bir bileşeni olarak SAÜ'nün kurumsal politikasının öncüllerinden biridir.
Daha spesifik olarak, AB Programları çerçevesinde pek çok kurumla iş birliği yapılması bu amacın kanıtıdır. Bu nedenle Üniversite, Erasmus programına sürekli ve aktif katılımın, Avrupa stratejisini dinamik bir şekilde desteklemek ve daha da geliştirmek için gerekli olduğunu kabul etmektedir. Üniversitemizin mevcut uluslararasılaşma politikası, öğrenci ve personel hareketliliğini artırma çabasına odaklanmaktadır. Bu doğrultuda müfredatın uluslararasılaştırılması, Erasmus+ kapsamındaki Avrupa araştırma ve eğitim projelerine aktif katılım ve Erasmus+ Programlarına etkin katılım önem arz etmektedir.
Bu doğrultuda SAÜ, AB değişim programında Türkiye'nin en başarılı üniversiteleri arasında yer almaktadır. ERASMUS programına katılma konusunda özellikle öğrenci ve personel hareketliliği açısından iyi bir deneyime sahiptir. (2004-2006), (2007-2013) ve (2014-2020) programlarında belirtilen hedeflerin birçoğuna ulaşılmıştır. Daha dengeli gelen ve giden öğrenci hareketliliği ve dil eğitiminde daha fazla gelişme ile birlikte Avrupa deneyimi ve kimliği konusunda artan bir farkındalık vardır. AKTS'nin lisans programlarına dâhil edilmesi akreditasyonu kolaylaştırmış ve müfredat geliştirme kapsamındaki hedeflere ulaşılmıştır.
Rektör, Öğretme ve Öğrenimden Sorumlu Rektör Yardımcısı, Genel Sekreter ve Uluslararası İlişkiler Ofisi, ayrımcılığın engellenmesi, şeffaflık ve katılım ilkelerine dayalı tüm bu tür programlardan genel sorumluluğa sahiptir. Bu nedenle SAÜ, tüm katılımcılara eşit erişim ve katılım fırsatları sağlamaktadır. Özellikle öğrencilerini AB öğrenci değişim programlarına katılmaya aktif olarak teşvik etmekte ve özellikle ek mali destek sağlayarak engelleri kaldırmaya çalışmakta ve imkanı kısıtlı olanları, engellileri ve yeterince temsil edilmeyen grupları öncelemektedir. Aynı zamanda öğrenme sözleşmesindeki ek iş yükü olmaksızın öğrenim ve staj kredilerinin tam olarak tanınmasını sağlamaktadır. Ayrıca ek desteklerle Erasmus kapsamında personel hareketliliğine de katkıda bulunmaya devam edeceğiz.
Üniversitenin Fırsat Eşitliği Politikaları yalnızca giden öğrencilerin seçimi için değil, aynı zamanda gelen öğrencilerin öğrenme deneyimleri için de geçerlidir. Üniversite, SAÜ'ye kayıtlı tüm öğrenciler gibi ERASMUS'a gelen öğrencilere de üst düzeyde destek sağlamaktadır. Yani oryantasyon programları, Buddy Sistemi ve diğer tüm destekler hem Üniversite hem de birey tarafından sağlanmaktadır. Gelen öğrencilerin kişisel öğretmenlere erişimi vardır ve akranlarıyla aynı öğretim sözleşmesine sahiptirler. SAÜ'de faaliyetleri öğrencilerimiz tarafından yürütülen değişim kulübümüz, 2020 yılında ESN'e (Erasmus Öğrenci Ağı) katılma yetkisi alarak ESN Sakarya olarak bu ağdaki yerini almıştır. ESN Sakarya, gelen öğrencilerimize konaklama, seyahat, bürokratik konularda yardımcı olmaktadır. Erasmus hareketliliği sırasında gelen Erasmus öğrencileri her iki dönem için de Türkçe Dil Kursuna (her biri 5 AKTS) başvurabilmektedirler. Ayrıca SAÜ, üniversiteye gelen engelli öğrencilerin üniversitedeki her olanaktan yararlanabilmeleri için tüm özel ihtiyaçlarını karşılamaktadır.
Ayrıca Sakarya Üniversitesi'ne gelen personel hareketliliğini teşvik etmeye, programlarımızda ders verecek personeli ağırlamaya ve ortaklarımızın kendi programlarında ders verme davetlerini kabul etmeye devam edeceğiz. Her yıl bu alanda yeni işbirlikleri gelişiyor ve bunlar teşvik edilmeye devam edilecektir. Kültürlerarası etkileşim açısından faydalı bulduğumuz ve düzenlemeyi planladığımız Uluslararası Hafta etkinlikleri kapsamında yurt dışındaki üniversiteler üniversitemizi daha yakından tanıyacak ve yabancı öğrencilerin üniversitemizi tercih etme olasılıkları artacaktır.
SAÜ, Erasmus+ Değişim Programı kapsamında aktif olarak işbirliği yaptığımız kurumlardan gelen öğrencilerin yer değiştirmesinde rol alacaktır. Öğrenci yerleştirme faaliyetlerinde kalitenin yüksek olması için; SAU aşağıdakilere uymaktadır: öğrenci yerleştirme programının personel gereksinimlerine benzersiz, esnek ve oldukça rakipsiz bir çözüm getirdiğini kabul etmektedir. Sakarya, Türkiye'nin sanayileşmiş şehirlerinden biridir ve şehirde çok sayıda büyük ve orta ölçekli işletme bulunmaktadır. Bu nedenle değişim öğrencilerini Sakarya'daki işletmelere yerleştirerek, son derece düşük maliyetlerle, kaliteli personel temin edeceğiz. Üniversitenin endüstriyel çevre ve Sakarya Ticaret ve Sanayi Odası (SATSO) ile yakın işbirliği içerisindedir. Sakarya Üniversitesi Yerleştirme Servisi (SPS), yerleştirme pozisyonu arayan öğrencilere yardımcı olmaktadır. Giden öğrencilere yönelik eğitim fırsatları için yabancı şirketlerle de temasa geçeceğiz. Üniversitemizde daha önce hayata geçirilen KA 130 konsorsiyum projeleri kapsamında ortaklarımızla temaslarımız sürmektedir. Ayrıca yeni alınan konsorsiyum projelerini de hayata geçirmeyi planlıyoruz. Bu tür programlara kayıt yaptıran öğrenciler, bölümleri ve Erasmus+ Koordinatörlüğü tarafından gözlemlenecektir. Ayrıca stajyer öğrencilerimize Europass Belgesi de verilecektir.
Hareketlilik konusunda öğrencilerimize ve personelimize KA 171, Karma Yoğun Programlar (BIPs) ve doktora hareketlilikleri gibi sunabileceğimiz fırsatların kapsamını ve niteliğini genişletmeye kararlıyız. Bu, hem programa dahil olan ve olmayan ülkelerde eğitim ve öğretimi içerecektir. Daha çeşitli bir öğrenci kitlesinin katılımını teşvik etmek ve katılımcı olmayan ülkelerde yeni ve daha az bilinen eğitim yerleri sunmak için kısa vadeli hareketliliği keşfetmeye devam etmekteyiz.
Kurumumuz, öğrencilerimize ve personelimize kapsamlı ve küresel çapta kapsayıcı bir eğitim deneyimi sağlamaya kendini adamıştır. Yukarıda da belirtildiği gibi bu taahhüt, KA 171, BİP'ler ve doktora hareketlilikleri de dâhil olmak üzere çeşitli hareketlilik programlarını kapsamaktadır. Bu programlarla amaçlanan, öğrenme, çalışma ve kültürel etkileşimi güçlendirmek için çeşitli fırsatlar sunarak eğitim kalitesini geliştirmektir.
Programlara genel bakış söz konusu olduğunda, bu hareketlilik programlarını aşağıdaki şekilde açıklığa kavuşturmalıyız:
1. KA 171 (ICM) Hareketlilik:
Kurumumuz, Avrupa bağlamında uluslararası işbirliği ve değişimleri kolaylaştırmayı amaçlayan KA 171 hareketlilik programlarına aktif olarak katılmaktadır. İşbirlikçi öğrenmeyi ve mesleki gelişimi teşvik etmek için esas olarak hem öğrenci hem de personel hareketliliğine odaklanıyoruz. Katılımcı ülkelerdeki eğitim, öğretim ve eğitim fırsatları, çeşitli akademik ve profesyonel ortamların daha derinlemesine anlaşılmasını teşvik eder.
2. BIPs:
Gerçek dünya deneyimlerinin entegrasyonuna öncelik veren BIPs, öğrencilere ve personele çalışma ortamına katılma fırsatları sunar. Her BIP, çevrimiçi öğretimi, başka bir üniversitede bir hafta gün geçirebileceğiniz kısa süreli fiziksel hareketlilik ile birleştirir. Çevrimiçi oturumları yüz yüze eğitim için kısa bir geziyle birleştiren bu yenilikçi format, yeni öğrenci gruplarına uluslararası çalışma fırsatları açıyor.
3. Doktora Hareketlilikleri:
İleri düzey akademik deneyimlerin önemini kabul ederek, taahhüdümüz doktora hareketliliğini kolaylaştırmaya kadar uzanmakta ve doktora çalışmalarının kapsamını genişletmek için uluslararası işbirliklerini ve araştırma ortaklıklarını teşvik etmektedir.
Kısa Vadeli Hareketlilik Girişimleri:
1. Öğrenci Katılımında Çeşitlilik:
Kurumumuz çeşitli öğrenci kitlesinin değerinin farkındadır ve daha geniş katılımı teşvik etmek için kısa vadeli hareketlilik seçeneklerini aktif olarak desteklemektedir. Kapsayıcılığı ve küresel fırsatlara eşit erişimi sağlamak için mali destek ve ulaşım yardımı sağlanacaktır.
2. Yeni Çalışma Destinasyonlarının Tanıtılması:
Temel odak noktalarından biri, öğrencileri ve personeli, katılımcı olmayan ülkelerdeki yeni ve daha az bilinen eğitim yerleriyle tanıştırmak olacaktır. Bu girişim, eğitimde bakış açısını genişletmeyi, katılımcıları farklı kültürlerle tanıştırmayı ve küresel olarak daha bilinçli ve uyum sağlayabilen bir topluluk yaratmayı amaçlamaktadır.
Sonuç olarak, bu uluslararasılaşma adımları Üniversitemizin küresel hareketlilik fırsatlarını geliştirme konusundaki kararlılığının altını çizmektedir. KA 171, BIP ve doktora hareketliliklerine katılarak dinamik ve kapsayıcı bir eğitim ortamı yaratmayı hedefliyoruz. Kısa vadeli hareketlilik girişimlerinin araştırılması, çeşitliliğe olan bağlılığımızı güçlendirerek öğrencilerin ve personelin çok yönlü ve küresel olarak zenginleştirilmiş bir eğitim deneyiminden yararlanabilmesini sağlar. Bu çabalarımızla Üniversitemizin her üyesinin birbirine bağlı ve hızla gelişen küresel dünyada başarıya ulaştırılması amaçlanmaktadır.
Hareketlilik faaliyetlerinin ikili anlaşmalara uygun olarak yürütülmesinden kurumsal koordinatör ve uluslararası ofis sorumludur. Yeni ortaklıklara yönelik tüm teklifler, üniversitenin değişim dahil yerleştirmelerin kalite kontrolüne ilişkin politika belgesinin gerekliliklerini karşılayıp karşılamadığı ilgili Fakülte ve Bölüm Erasmus Koordinatörleri tarafından da onaylanacaktır. SAÜ, bilimsel pratiğin doğasında olan bilim insanları arasındaki bireysel temasların yanı sıra, ERASMUS+ Programına ilk katılımı olan 2004-2005 yılından bu yana uluslararasılaşma politikalarını da kurumsallaştırmıştır. Avrupa Komisyonu ve Türk Hükümeti'nin teşvik politikaları, öğrenci ve personel hareketliliğine ve müfredatın uluslararası hale getirilmesine odaklanarak Avrupa düzeyindeki işbirliğini büyük ölçüde artırmıştır. ERASMUS+ Programı süresince bu gelişme, partner kurumların ve paydaşların kalitesine geçiş vurgusu ile devam edecektir.
SAÜ, akademik hareketlilik faaliyetlerinde yüksek kaliteye sahip olabilmek için uluslararası işbirliği alanında bir gelenek oluşturmuştur. Bu deneyime dayanarak; 2021-2027 Erasmus dönemi için; Program, dijital hareketlilik yönetimi, çevre dostu uygulamalar, imkanları kısıtlı bireylerin katılımı ve katılımcıların sivil katılımı (aktif vatandaşlık) gibi önceliklerine göre uygulanacaktır. Mobiliteyi her adımda yönetmek için dijitalleşme sürecinde adımlar attı. Özellikle, Kağıtsız Erasmus (EWP) kapsamındaki Çevrimiçi Öğrenim Anlaşması (OLA), Egracons (Not Dönüşümü), ESC (Avrupa Öğrenci Kartı Girişimi), Sakarya Üniversitesi Erasmus programının önemli bir gündemi olacaktır.
Sakarya Üniversitesi, Yüksek Öğrenim için AB Modernizasyon ve Uluslararasılaşma Gündemini destekleyecek ve Yüksek Öğrenim için Erasmus Beyannamesi kurumsal planlarımızın, stratejilerimizin ve niyetlerimizin hayata geçirilmesinin bir bileşeni olacaktır.